# Google Consent Mode v2

Wdrożenie zgodnego z prawem trybu uzyskiwania zgody na cookies

Zgodnie z europejskimi aktami prawnymi: dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej (dyrektywa 2022/58/WE), ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych (RODO) oraz ustawie o rynkach cyfrowych (Digital Market Act) firmy oferujące towary i usługi online użytkownikom w EOG (Europejski Obszar Gospodarczy) zobowiązane są do uzyskiwania dobrowolnej zgody użytkownika końcowego na przetwarzanie danych osobowych.

nałożeniem kar finansowych

ograniczeniem funkcji Google Ads

utratą danych w Google Analytics 4

# Tryb uzyskiwania zgody

Czym jest i jak działa Consent Mode v2?

Consent Mode, znany również jako tryb uzyskiwania zgody, to innowacyjny sposób informowania użytkowników o wykorzystywaniu plików cookies na stronach internetowych. Podczas pierwszej wizyty na stronie wykorzystującej dowolne cookies, użytkownikowi wyświetlone zostaje okno, umożliwiające zaznaczenie preferowanych przez niego ciasteczek. Niektóre z nich są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony, podczas gdy inne to m. in. zgody na cele marketingowe (np. remarketing w Google Ads), analityczne (np. Google Analytics) lub wydajnościowe, do których użytkownik nie musi wyrażać zgody.

Jakie wymagania musi spełnić strona internetowa, aby być zgodną z Consent Mode v2?

Od marca 2024 r. brak Consent Mode v2 może ograniczyć funkcje Google Ads, takie jak remarketing i śledzenie konwersji. Aby tego uniknąć Twoja strona internetowa musi spełnić następujące wymagania:

Uzyskiwać zgody użytkowników na cookies

Przed umieszczeniem w przeglądarce ciasteczek śledzących, konieczne jest zdobycie uprzedniej zgody użytkownika. W przypadku braku zgody, zakładamy, że jej nie ma, co oznacza, że nie wolno umieszczać ciasteczek śledzących.

Umożliwić udzielenie zgody na wybrane ciasteczka

Użytkownik powinien mieć możliwość wyrażenie zgody na preferowane przez siebie rodzaje ciasteczek. Na przykład, może zgodzić się na personalizację treści, jednocześnie nie wyrażając zgody na śledzenie reklamowe.

Pozwolić wycofywać zgody na wybrane cookies

Zapewnij użytkownikowi łatwy, przejrzysty sposób zmieniania i wycofywania udzielonych zgód.
Uwaga! Do takich sposobów nie należy czyszczenie ciasteczek w przeglądarce czy zmiana jej ustawień prywatności.

Posiadać ewidencję zgód na ciasteczka

Prowadź system ewidencji uzyskanych zgód pozwalający na odnalezienie informacji o zgodzie udzielonej przez konkretnego użytkownika na wypadek kontroli odpowiednich organów lub skargi internauty.
Powyższe wymagania brzmią jak czarna magia? Od zawiłości prawnych włosy jeżą się na głowie? A myśl o wprowadzaniu zmian w kodzie strony przyprawia Cię o drgawki? Jeżeli odpowiedzi to 3 x TAK to…

Temat wdrożenia trybu uzyskiwania zgody użytkowników na wykorzystanie plików cookies zostaw ekspertom z Brief Busters!

Konsekwencje braku wdrożenia Consent Mode v2

Korzyści z wdrożenia Consent Mode v2 z Brief Busters

Masz szczegółowe pytania dotyczące wdrożenia Google Consent Mode v2?

Zostaw swój adres e-mail - skontaktujemy się z Tobą!

Jak wygląda proces wdrożenia Consent Mode v2?

1.

Analiza kodów wykorzystujących cookies na Twojej stronie

Sprawdzamy z jakich kodów marketingowych i analitycznych korzystasz oraz w jaki sposób zostały zaimplementowane na stronie (czy dodane pojedynczo bezpośrednio w kodzie strony czy za pośrednictwem kontenera Google Tag Manager).

2.

Kategoryzacja kodów i sprawdzenie konfiguracji GTM

Weryfikujemy które z kodów powinny być obsłużone przez system do zarządzania zgodami i jeżeli jest to wymagane wprowadzamy odpowiednie modyfikacje w Google Tag Managerze (lub nawet konfigurujemy go od podstaw, jeżeli do tej pory Twoja strona nie korzystała z tego rozwiązania).

3.

Wybór i konfiguracja systemu do zarządzania zgodami

Na rynku oferowanych jest wiele platform do zarządzania trybem zgód (tzw. CMP) o mocno zróżnicowanych funkcjonalnościach i podejściu do rozliczeń. W oparciu o wcześniejszą analizę wybierzemy najkorzystniejszą dla Twojej strony platformę i przeprowadzimy jej konfigurację.

4.

Wdrożenie i stylizowanie pop-up’u do udzielania zgód

Kompleksowo opracujemy treści na banner wyświetlany użytkownikom po wejściu na Twoją stronę. Zaprojektujemy jego wygląd graficzny tak żeby był zgodny z obowiązującymi normami, łatwy w obsłudze dla użytkowników oraz spójny z designem Twojej strony.

5.

Uruchomienie funkcji Consent Mode w GTM

Konfigurujemy parametry w narzędziu Google Tag Manager, dostosowując je tak, aby nasze tagi, takie jak zbieranie danych GA4, gromadzenie danych o konwersjach czy tworzenie list remarketingowych, były aktywowane jedynie w przypadku udzielenia zgody za pomocą formularza.

6.

Testowanie poprawności wdrożenia Consent Mode

Realizujemy proces debugowania wdrożenia, aby upewnić się, czy system zarządzania zgodami działa zgodnie z oczekiwaniami i obowiązującymi wytycznymi. Sprawdzamy, czy tagi przekazują dokładne informacje o zgodach do właściwych usług zewnętrznych, takich jak GA4 czy Google Ads.