You are currently viewing Google Consent Mode v2 – Co musisz wiedzieć o trybie uzyskiwania zgody

Google Consent Mode v2 – Co musisz wiedzieć o trybie uzyskiwania zgody

Zmiany wprowadzone przez Digital Markets Act, które zaczną obowiązywać od 6 marca 2024 roku, znacząco wpłyną na marketing internetowy. Szczególnie dotkną obszaru gromadzenia danych o użytkownikach i realizacji działań remarketingowych przez właścicieli witryn.
Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się więcej!

Spis treści

W dobie internetu, zarządzanie zgodami użytkowników na używanie plików cookies przez strony internetowe ma kluczowe znaczenie. Consent Mode v2 od Google to nowa odsłona narzędzia, które ma na celu pogłębienie kontroli nad tym, jak dane są zbierane i wykorzystywane online. Google przedstawiając rozwiązanie, które ma na celu zapewnienie zgodności z rosnącymi wymogami dotyczącymi prywatności, podnosi poprzeczkę w kontekście transparentności i ochrony użytkowników.
Consent Mode v2 określa się również mianem trybu uzyskiwania zgody. Jest to zaktualizowana wersja narzędzia Google, które umożliwia stronie internetowej dostosowanie procesu zbierania danych użytkowników w zależności od ich zgód na pliki cookie. Podczas pierwszej wizyty w witrynie, użytkownikom wyświetla się okno wyboru, gdzie mogą zdecydować, które cookies chcą zaakceptować. Umożliwia ono dostosowanie zbierania danych analitycznych i reklamowych w zależności od zgód wyrażonych przez użytkowników. Niektóre cookies są niezbędne do funkcjonowania strony, inne, takie jak te używane do celów marketingowych, analizy, czy poprawy wydajności strony, są opcjonalne i wymagają dobrowolnej zgody konsumenta. Głównym celem jest zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony prywatności, umożliwiając użytkownikom większą kontrolę nad ich danymi.
​​Consent Mode v2 zostało wprowadzone w odpowiedzi na nowe regulacje prawne, które mają dotyczyć prywatności użytkowników stron internetowych. Od 6 marca 2024 roku, Unia Europejska wprowadza Digital Markets Act (DMA) – nowe prawo mające na celu promowanie uczciwej konkurencji na rynku cyfrowym. DMA dąży do ograniczenia wpływu dużych platform cyfrowych, zwiększając transparentność i sprawiedliwe wykorzystanie danych. Od teraz nieuzyskanie jasnej zgody użytkowników na przetwarzanie ich danych osobowych będzie miało wpływ na ograniczenie praktyk marketingowych, w tym na działania remarketingowe i wykorzystanie narzędzi analitycznych. Nowe przepisy mają na celu zapewnienie większej przejrzystości w procesie gromadzenia danych oraz ochrony prywatności użytkowników, co z kolei wymaga od firm bardziej świadomego podejścia do zarządzania zgodami.

Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszamy do zapoznania się z wpisem “Digital Markets Act – Nowe regulacje dotyczące prywatności użytkowników stron internetowych“

Google Consent Mode v2 różni się od swojej poprzedniej wersji bardziej zaawansowanymi mechanizmami zarządzania zgodami użytkowników. Oferuje on większą szczegółowość w kategorii zgód, w tym osobne zgody na reklamy i personalizację, a także umożliwia bardziej szczegółowe dostosowanie działania tagów do preferencji użytkownika. Poprzednia wersja Google Consent Mode opierała się głównie na ogólnych zgodach na używanie plików cookies oraz mechanizmach analitycznych — analytics_storage i ad_storage, które były wystarczające dla podstawowych celów analityki i pomiaru efektywności reklam. Consent Mode v2 wprowadza dodatkowe, bardziej zdefiniowane zgody, ad_user_data oraz ad_personalization.

1. ad_user_data: Umożliwia zgromadzenie i udostępnienie Google danych użytkownika w celach reklamowych.
2. ad_personalization: Pozwala na wykorzystanie danych użytkownika do tworzenia spersonalizowanych reklam.

Wersja v2 nie tylko rozszerza zakres wyrażanych zgód o ad_user_data i ad_personalization, ale także różnicuje podejście do przetwarzania danych w zależności od ich udzielenia. Gdy zgody są aktywne, dane przetwarzane są w pełnym zakresie, umożliwiając dokładną analitykę i personalizację reklam. 

Co natomiast dzieje się przypadku braku zgody?

W przypadku braku zgody, Google oferuje dwa tryby Consent Mode v2 : podstawowy (basic) i zaawansowanym (advanced).

Basic Consent Mode v2 

W trybie basic Consent Mode v2, nie zbiera się żadnych danych od użytkowników, dopóki nie udzielą oni wyraźnej zgody na użycie plików cookie. Basic Consent Mode jest skonfigurowany tak, aby tagi Google były całkowicie nieaktywne aż do momentu akceptacji przez użytkownika, gwarantując, że żadne informacje nie są wysyłane do Google. Podstawowy tryb zgody jest przeznaczony dla właścicieli witryn, którzy szukają prostego procesu konfiguracji. Upraszcza konfigurację tagów Google, wymagając mniej dostosowań.

Advanced Consent Mode v2

Tryb advanced Consent Mode v2 umożliwia gromadzenie anonimowych, ogólnych danych, nawet jeśli użytkownik nie wyraził zgody na identyfikujące pliki cookie. Oznacza to, że Google może zbierać ogólne informacje o aktywności na stronie, takie jak liczba wizyt i odsłon, bez przypisywania tych działań do indywidualnych użytkowników. Zapewnia to podstawową analizę zachowań użytkowników na stronie bez naruszania ich prywatności. Zaawansowany tryb wymaga dokładniejszego dostosowania tagów Google. Daje on również możliwość szczegółowego definiowania działania tagów i plików cookie, w zależności od otrzymanych zgód, zapewniając tym samym większą kontrolę nad procesem zbierania danych. 

Implementacja Google Consent Mode v2 to proces, który rozpoczyna się od wyboru i konfiguracji zaufanej platformy do zarządzania zgodami (CMP). Preferowane są te rekomendowane przez Google (np. Cookiebot). Instalacja CMP powinna odbyć się zgodnie z oficjalną dokumentacją platformy. Po instalacji, należy zintegrować CMP z Google Tag Managerem (GTM), aby tagi śledzące mogły prawidłowo reagować na zgody użytkowników. Następnie, należy upewnić się, że Cookie Banner jest poprawnie skonfigurowany do zbierania zgód, zgodnie z polityką prywatności Google.

Nieprzestrzeganie wymagań Consent Mode V2 może skutkować poważnymi konsekwencjami dla strony internetowej, w tym:

1. Nałożeniem kar finansowych za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.

2. Ograniczeniem funkcji reklamowych Google Ads, co może wpłynąć na zdolność do przeprowadzania skutecznych kampanii marketingowych.

3. Utratą ważnych danych w Google Analytics 4, co utrudni analizę i optymalizację działań marketingowych.

Potrzebujesz pomocy w wdrożeniu?  Zwróć się do ekspertów z Brief Busters, którzy Tobie w tym pomogą!

A po więcej informacji zapraszamy na: www.zgodanaciastka.pl

Masz szczegółowe pytania dotyczące wdrożenia Google Consent Mode v2?

Zostaw swój adres e-mail - skontaktujemy się z Tobą!